Focabatta
Hva skjer om du tar det beste fra focaccia og det beste fra ciabatta?
Jo da får du det perfekte brødet - et focabatta som jeg velger å kalle det!
Gøyalt navn ikke sant? Eller så kan det bare være jeg som er veldig barnslig;)
Uansett så er dette brødet perfekt til omtrent alt!
Prøv det til en kremet fiskesuppe, til spekemat, grillmat - skjær det i skiver og stek det i smør og hvitløk…. Her er det kun fantasien som stopper deg!
Ingredienser
Brød
Focabatta
Topping
Slik gjør du
-
1
Sette en bolle på en vekt, og vei opp alle ingrediensene i bollen
-
2
Rør godt sammen og la deigen stå på benken i 30 minutter
-
3
Deretter bruker du stretch and fold metoden som brukes ofte på surdeig 3-4 ganger i løpet av 1,5 time
-
4
Sett så deigen på en litt kjølig plass til dagen etter
-
5
Hell olje i en form, jeg hadde en liten langpanne
-
6
Hell deigen over i formen og la den på en måte forme seg litt ut selv - du kan hjelpe den ved å ta litt forsiktig i hjørnene
-
7
La den stå ca 30-40 minutter
-
8
Hell enda litt olivenolje over og stikk små hull med fingrene
-
9
Ha over flaksalt - her er det viktig med nok så toppen blir litt sprø, kanskje 3-4 klyper, godt ut i kantene
-
10
Stekes på 230 grader midt i ovn 20-25 minutter
-
11
Når den er ferdig la den stå i formen 15 minutter før du tar den ut og lar den avkjøles på rist
Et lite tips fra oss
Kan fint fryses om du ikke spiser opp hele!